måndag, mars 17, 2008

Hälsoprat

Var på återbesök på sjukhuset idag, barn- och ungdomsavdelningen, och träffade min gamla astmaläkare. Gjorde ett nytt test och de gamla vanliga. Blåsa luft i olika apparater och mätare. Få dubbel dos medicin (skakig som ett asplöv - och lite till, samt lättare hjärtklappning) och göra vissa tester igen. Alldeles utmärkt, blåste 119% av vad som var förväntat och medicinen gjorde nästintill ingen verkan. Detta i kombination med att jag knappt behövt använda medicinen sedan förra besöket, vet ni vad det betyder? Jag har inga astmabesvär längre. Underbart alltså.

I och med att jag fyller 18 senare i år tyckte Leif (min läkare) att det var lika bra att vårdcentralen tar över från nu, såvida jag inte får några 'problem på vägen', som han sade. Alltså inga mer besök på barn- och ungdom, såvida jag inte plötsligt får besvär igen (men ingenting tyder på att jag skulle få det! :). Dessutom skrev han en remiss till ögon-, näsa- och halsavdelningen för att jag jämt är förkyld. Jag avböjde nämligen behandling med kortison, nästan likadan medicin som den jag haft tidigare mot astman, vilket han nu frågade om han skulle skriva ut till näsan. Jag pallar inte att bli tröttare än vad jag redan är, och sade att jag skulle uppskatta en riktig undersökning först, för att eventuellt få reda på anledningen till alltihop. Så han gjorde som jag bad honom (:

Jag är glad.
Dessutom har jag fått glasögon igen, om än bara när jag läser.

1 kommentar:

Lilith sa...

Grattis till att du har blivit av med astman!
*kram*