torsdag, februari 21, 2008

Konsten att hitta en dikt som passar situationen

Häromdagen var jag, mina föräldrar och min bror och hälsade på farfar. Innan vi skulle äta rotade jag litet i hans bokhylla och fick fram en diktsamling av Gustav Fröding. Lade mig ner på golvet för att läsa, och fann en dikt som jag kände var helt underbar. "Mitt hjärta och jag" heter den, och min första tanke var att Den ska upp i bloggen! Mer Fröding åt folket, eller någonting ditåt...

När jag nu ikväll försökte hitta dikten på internet stod den inte att finna någonstans, så jag antar att jag får leta i någon bok på biblan senare. Hur som helst fann jag av ren slump en annan väldigt vacker dikt, ur Tusen och en natt.
Här är för dig, för mig, för henne, och för alla er andra.

Med sina lockar skimrar hon...

Med sina lockar skimrar hon
likt månen över österns rand.
Hon rör sig som en blommig gren,
vänt vajande för västanvind.
Du går förbi, du ler, och se!
vart hjärta står med ens i brand.
Om jag i dina ögon ser
blir jag för allting annat blind;
min själ du håller fången så
som duvan i din vita hand.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dikter kan jag många-blir svårt att alla dem fånga!En del är vackra andra intressanta!Ibland behöver man dem alla i livets villervalla.Hitta en dikt som passar situationen?Skriv en själv och fånga orden?Det finns många vackra ord´som passar till bord,stol-det är du som väljer=Mod!