onsdag, mars 05, 2008

Jag är en miljöfara

http://www.klimatsmartcommunity.net/ finns ett test där man kan kolla vilken inverkan på miljön man har. Man fyller i saker om ens livsstil, som hur ens hus värms upp, hur mycket man reser och hur mycket man handlar. Till exempel. Gjorde egentligen testet för att vi fått i läxa att göra det, men det var intressant och fick mig ännu mera pepp på att försöka göra någonting bra för miljön.

Jag tycker att jag ständigt jobbar för att få mina föräldrar att minska på energiförbrukningen i huset, till exempel springer jag runt och släcker lampor i tomma rum, stänger av apparater som står i stand-by läge och drar ur sladdar till mobiltelefonladdare som inte används för stunden. Detta tills folk bokstavligen blir galna på mig, och ibland känner jag som tonåring att det finns ändå inget jag kan göra.

Jag vet mycket väl att det kan jag, bland annat genom att själv bara köpa ekologiska kläder och saker som inte har fraktats så långt. För mina föräldrar låter mig ju välja vilka jeans jag ska ha, sedan att jag automatiskt ska välja de miljövänligare spelar nog ingen roll för dem. Har även funderat en längre tid på att ha en mindre strejk, i form av att vägra ha några lampor tända i mitt rum om jag inte får dem utbytta mot lågenergilampor... Får fundera på det där, och blir jag tillräckligt radikal kanske jag börjar släcka alla lampor i huset som inte är av den miljövänligare sorten...

Testet fick mig att tänka efter ännu mer, och som sagt känner jag mig mer peppad än någonsin att göra en förändring. Gör testet du med, och få inspiration!



2 kommentarer:

Lilith sa...

Hehe om du säger att du driver din familj till vansinne, så ska du höra svordomarna när pappa inser att tvn är anstängd igen... :)
Gjorde samma test, och det visade sig att jag gjorde av med ungefär 3 jordklot. Dock var det svårt att svara ordenligt på vissa frågor, då jag inte kan bestämma över ekologisk mat eller liknande.

Ronii sa...

Precis, jag är ju medveten om och vill ändra på jättemånga av de där sakerna familjen gör fel.. Det är bara svårt att göra som tonåring :P