måndag, oktober 01, 2007

Lycèe Alain

Klippan jag nämnde i föregaende inlägg heter förmodligen ètretat, jag är dock fortfarande inte helt säker pa det. Men Googla pa ni, det är säkert fint där även om det är fel plats ^^

Idag var vi svenskar tvugna att ga en tipspromenad pa förmiddagen, för att sedan äta lunch i skolmatsalen (störd lunch I tell you) och pa eftermiddagen vara med pa var utbytesstudents lektioner.

Tipspromenaden var nagot av det mest ambitiösa jag nagonsin har sett. Inte en, inte tva, utan tre sidor med fragor! Dessutom var där ett avancerat poängsystem där de flesta fragor gav tva poäng men en del gav även tre eller fyra poäng. Det regnade och det var inte manga som riktigt kände hur entusiasmen flödade. När tiden nästan var inne att infinna sig pa stadshuset i Alençon och vi inte var klara ännu hade även jag gett upp. Pa stadshuset pratade borgmästaren och vi fick juice och kakor.

Skolmaten var... speciell. Man plockade en förrätt, en huvudrätt, ost och en efterrätt. Förrätten bestod av nagonting konstigt, typ potatisgratäng fast bröd istället för potatis. Huvudrätten fick man välja mellan sparris och gröna bönor och en av tva sorters kött = bara bönor för mig där. Men de var goda ^^ Till efterrätt valde jag vindruvor, men man kunde även välja fruktcoctail eller äpple/banan/päron.

De tva lektioner jag var med pa idag var Ekonomi och Kinesiska. Ekonomin var verkligen jättetrakig, hennes lärare mumlade sig igenom hela timmen och alla skulle (som nästan alltid i franska skolan) ta anteckningar. Lyckligtvis var en annan svensk tjej med där, sa vi satt längst bak i klassrummet och skrev meddelanden till varandra i vara block.

Kinesiskan var lite roligare dock, och jag hade mina japanskböcker med mig sa att jag kunde plugga lite inför provet. Jag satt längst bak da med, den här gangen med Marina och hennes kompisar. Jag tillbringade mest tid att studera en av killarna som satt längre fram i klassrummet, men nej inte för att han var snygg. Först studerade jag hans platakängor som var helt otroligt intressanta. Sedan sag jag att han satt och läste i en mangabok istället för att arbeta, och da maste jag naturligtvis se efter vad det var han läste. Efter en stund sag jag att det var Naruto. Sedan tog det väldigt lang tid att försöka kommunicera med honom utan att läraren märkte nagot, men det blev ett "NARUTO? =)" pa mitt block och lite gestikulationer. Sedan visade han vad han hade börjat läsa härnäst (han läste hela lektionen utan att läraren sag det, det var rätt skillat faktiskt); Harry Potter. Lite japanska tecken och nagra glosor senare och sa hade man fördrivit tva timmar. Skolan var slut för dagen.

När vi kom hem fran skolan at vi mellanmal (juice och bagutette med chokladbitar pa ._.'), och här är jag nu. Skriv till mig, pa mailen eller här!

Kramar
Ronii

Inga kommentarer: