torsdag, oktober 25, 2007

Failure.

Fick tillbaka mitt senaste franskprov idag, och lite som jag hade befarat så går det inte lika bra med franskan längre... 91 poäng av 119 möjliga. 76% vilket med största sannolikhet är ett VG.
Det är inte ett dåligt resultat, men franskan har ju varit "mitt" ämne i så många år nu. I stort sett de enda läxorna jag gjorde, i alla fall noggrant, i högstadiet var för franskan. Gymnasiet failade allt, och jag får ångest av tanken på att sänka mina betyg.

Jag vet att jag inte borde klaga över resultat i skolan, för det är irriterandre och jag är kanske mer ambitiös eller dampig eller vad fasen som helst. Men franskan, kom igen, sluta nu. Jag orkar liksom inte. Eftersom att jag måste behörighetskomplettera mina studier efter gymnasiet kommer jag kunna söka till den linje jag verkligen vill läsa år 2010. Samma år införs så kallade meritpoäng, vilket betyder att man får extrapoäng (att plussa på sina betyg) om man har läst mer matematik, engelska eller moderna språk än vad man behöver för sökt linje. Där kommer jag förvisso få poäng för både engelska och franska, men innebär också att jag kommer få svårare att komma in på min linje.

För vad de inte alls speciellt underbara studievägledarna har glömt att nämna, är att alla som kompletterar sina studier för högre meritpoäng eller behörighet kommer hamna i en speciell grupp, som har lägre prioritet än alla andra att komma in på linjen man har sökt.
Ska jag hamna i en speciell grupp utanför systemet för att jag valde "fel" gymnasielinje så vill jag i alla fall vara bäst i den gruppen... Och när man behöver bra betyg, vill man verkligen inte sänka det enda ämnet man har varit hyfsat säker på.

Det här är alltså en av anledningarna till att jag ganska ofta får panik av tanken på att få låga betyg. Jag har förvisso inte dåliga betyg men jag är då rakt inte en mönsterelev heller, och jag är rädd för alla sam-ämnen som jag inbillade mig att jag klarar av.

Tänk om jag inte får läsa vad jag vill?

Jag ber om ursäkt för att det här inlägget är hetsigt, dåligt skrivet, egocentriskt och allt vad man kan komma på. Jag är bara lite upprörd, och aningen rädd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej,
Jag vill bara säga att jag med bestämdhet hörde att den där studievägledaren sa till hela klassen att man hamnade i den andra gruppen (den som prioriteras mest näst efter den "riktiga" gruppen) om man pluggade upp betyg eller kompletterade på annat sätt.
Så... tack för mig. :)

Anonym sa...

Du ar utmanad =)

Ronii sa...

Kerstin: Jag hörde det iaf inte >_<' Och när jag var där ensam och pratade en massa förra året så sa de att det inte skulle vara några problem. Jag fattar inte att jag gick på det...

Linda: Jag ska svara på utmaningen, en dag när jag har tid och orkar :)