söndag, januari 18, 2009

Antydan eller hypokondri?

Jag har inte hunnit fundera riktigt på allvar om det här, men har slagits av tanken ett par gånger. Beslöt mig för att göra ett par internet-tester, som iofs inte behöver betyda någonting, men kanske vore det värt att kolla upp närmare? Speciellt då de tillfällen som har fått mig att slås av de här tankarna har varit situationer som jag funnit jobbiga eller svåra...

Kan hända att jag har endast några få drag som bara är olyckliga och har vissa likheter med denna diagnos, men att jag ändå inte har själva diagnosen. Jag vet inte, och jag vet egentligen inte vad jag försöker säga med det här heller. Det är ju bara ett par internet-tester. Men jag tycker att det är lite intressant...


4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är ingen psykolog, och kan därför inte uttala mig särskilt mycket om det hela, men jag uppfattar inte dig som aspig (jag försöker inte heller skrota idén totalt eftersom jag som sagt inte kan göra ett ordentligt uttalande).

Men det jag vet är att OCD ganska lätt blandas ihop med Asperger, eftersom det generellt sett finns vissa likheter, så som behovet av att göra scheman och koncentrationssvårigheter i vissa sammanhang.

Anonym sa...

Du är självskriven att få lösenord, bara du påminner mig :P

Hey, jag är också dålig på att höra av mig. Men det är okej, för vi finns kvar ändå och kommer alltid kunna bry oss om varandra. Och jag kommer alltid se dig som en liten 14-åring och själv vara så oändligt mycket äldre (a)

Angående aspie-poäng: ingen aning. Kanske både ja och nej? Man kanske kan vara halvt... blanda lite som man "vill" liksom.
Kram!

Anonym sa...

Personligen tror jag att internet-test av det här slaget är lite utav ondo. Ungefär som att läsa Psykologi, då man helt plötsligt tror att man har alla åkommor.

Problemet är att väldigt många förstorar sina problem när de får sitta ensam med en dator, och därav har man en tendens att svara lite värre än vad det är hela tiden. Nu säger jag inte självklart att du är sådan, men jag känner igen det i mig själv. Samt att sådant känns väldigt inviduellt, och därför måste kollas djupare än en enkät på internet.

Ett bra exempel tycker jag är det där klassiska kolla vilka 'disorders' du har och man får high risk på minst hälften.

Men det är självklart bara mina egna tankar kring det, jag har inga som helst bevis på att internet-test skulle vara sämre än något annat.

Anonym sa...

Intrycket jag fick efter att ha gjort det där testet (det andra) är att man på 95% av frågorna automatiskt vet vilket alternativ som är "aspiesvaret". Därmed kan man alltså medvetet eller undermedvetet råka påverka resultatet åt ena eller andra hållet efter vad man redan tror om sig själv.

För att inte tala om att de har med frågor som t.ex "Är du bättre eller sämre än andra på att hantera sociala situationer?". Jag tror att det är väldigt svårt att svara objektivt på en sådan fråga.

Så utan att syssla med amatörpsykologi kan jag säga att du nog ska ta resultaten från de där testerna med en nypa salt.